Monday 14 May 2012

RM11.40 Tau Fu Fah

I'm a fan of Tau Fu Fah. Dulu masa aku kecil, ada satu van Tau Fu Fah mengelilingi Seri Gombak, dengar je music dia, berlari aku dengan mangkuk besar! Masa aku di VI, aku akan singgah di Petaling Street untuk 'kena' Tau Fu Fah..baik untuk darah dan kulit katanya.. Sekarang ni, kalau aku pergi Ikea, aku akan cuba stop by di foodcourt bawah tu untuk pekena Tau Fu Fah.. Note: Tau Fu Fah = makan, Tau Cheong Soy = minum (soya bean)

Last Friday, sementara menunggu Penang Bridge clear, berjalanlah aku seorang diri di sekitar kedai-kedai luar USM tu. Tak tahu kenapa tiba-tiba ter-mengidam Tau Fu Fah, dan dipendekkan cerita, terjumpa pulak café jual Tau Fu Fah! Tanpa membuang masa, aku pun ke café tu dan pesanlah.."Tau Fu Fah satu, brown sugar ye.." kat brader Nepal ni.. aku perasan belakang dia ada minah Indo kerja. Sekali aku ternampak dalam menu " herbal jelly"..(warna hitam, pahit tapi makan dengan honey)...another favourite of mine. Aku pun order lah herbal jelly tu. Baru aku nak buka cup tu, minah Indo tu tegur aku, "abang, abang melayu kan? yang tu tak boleh makan..sorrylah dia(pekerja nepal) tak tahu"..aku pun.."oh ok"..aku pun pulangkan balik jeli tu..FYI, mak aku selalu buat jeli ni, dan aku tahu bahan apa dan serbuk apa yang digunakan untuk untuk menghasilkan jeli herba tersebut.

So lepas settle aku sental Tau Fu Fah tu, aku pergilah ke kaunter, nak bayar. Lepas tu aku tanya minah tadi, "kenapa jeli herbal tu tak boleh makan?", dia jawab, "Jeli tu, orang luar yang buat.." (meaning, kontrak orang luar supply) where else makanan lain di Café tu semuanya diaorang masak sendiri..

So aku tanya "berapa?", "RM1.40" bang. Aku pun bayar RM1.40 dan beri RM10.00 untuk 'hati' dia.

Gambar sekadar hiasan.        
Pic source: http://www.bestmelakaguide.com/image/tau%20fu%20fa3.jpg

No comments: