Tuesday 26 August 2008

Ramadhan 2008


Khutbah Jumaat minggu lepas adalah khutbah paling menarik pernah saya dengar. Khatib tu menyampaikan khutbah stail ceramah. Dengan slang utagha dia, teguran pedas yang tepat sampai membuat ahli jemaah tergelak la..haaa serious kami tergelak kecil dengar khutbah tu. Ini adalah konsep khutbah yang aku tertanya-tanya dulu. “Kenapa diaorang tak buat khutbah macam bagi ceramah?”Kalau khutbah ni macam buat presentation, baca bulat-bulat dari nota .intonasi pun boring je..tu yang kerap tertidur..kalau stail ceramah, walaupun nampak macam tak formal, tapi mesej sampai, dan pendengar ingat. Itu yang kita mau!

Anyway tajuk khutbah tu adalah Persediaan Sebelum bulan Ramadhan (tengok! Dah nak masuk hari Rabu aku boleh ingat lagi tajuk khutbah dia!) Di antara point-point ustaz tu yang aku ingat:

1. Bila nak masuk bulan Ramadhan, kenapa orang kita asyik sibuk fikir pasal nak buat bisnes. Nak berniaga di pasar la, buat kuih la etc. Terlampau taksub sehingga terlupa yang bulan Ramadhan tu adalah bulan yang mulia dan penuh dengan ganjaran-ganjaran yang Allah akan kurniakan dalam bulan tu. Orang pergi terawih, dia sibuk duduk kat rumah jahit baju la, buat kuih la..kenapa tak ambil kesempatan berkat bulan Ramadhan untuk menambah nilai bank akhirat kita?

2. Bila Ramadhan tiba, orang kita menjalani ibadat puasa tradisi, bukan ibadat agama. Penat je berpuasa pagi petang, berlapar tak makan, solat fardhu dok tinggal. Isyak tak sembahyang, tapi sunat Terawih tak pernah tinggal (Tambahan dari Ustaz Sharel, terawih awal Ramadhan je penuh..lepas tu lenggang)

3. Di bulan Ramadhan, anak-anak boleh pulak di didik berpuasa suku hari , setengah hari..tapi sembahyang solat 5 waktu tak pernah pulak di didik yang semacam tu? Kanak-kanak kalau dah umur 7 tahun tapi malas nak sembahyang, hadiahkan je rotan bagi rajin.

Lebih kurang macam tulah.

Got this from Email.. Ramadhan Hand Book.Very informative.. siapa-siapa yang lupa niat puasa ke, solat terawih ke, ni ada guide dia. Sila download di sini. Free of Charge. PDF file.

http://docs.google.com/gb?export=download&id=F.ea9886fa-5e15-405c-a78c-5b95c7ffee75


So guys, bulan Puasa dah dekat. Marilah sma-sama kita MENCUBA mengambil kesempatan terhadap bulan yang mulia ini untuk beribadat. Jaga MULUT, MATA, TELINGA dan paling penting sekali HATI tu.

Kepada kawan-kawan yang first time berpuasa dengan bini/laki/pak mak mentua/anak, hayati dan belajarlah daripada saat-saat indah “first timer” anda.

Kesian orang Gurun. Tahun ni nampak gayanya macam banyak berpuasa dan berbuka sorang-sorang. :(

3 comments:

izza syahida said...

wife nak pose skali ngan husband.. :(

Unknown said...

(suara lunak ala P.Ramlee)"usah bersedih isteri ku....bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.." husband kan pulang menemui mu esok!

Anonymous said...

buy facebook likes
get facebook likes

http://www.biotechinstitute.org/node/1616?page=1 http://www.shatterbox.com/video/feed-granola
buy facebook likes buy facebook likes buy facebook likes
Someone told me to go onto the website " ihatejade.com". What exactly is this website and will it give me viruses?

facebook likes get facebook likes [url=http://1000fbfans.info]get facebook likes [/url] buy facebook likes